logotyp tvn24

Magazyn TVN24

Lista tematów

  • 1
    Dzieci z Bednarskiej Szkoły Podstawowej "Chcę żyć w kraju, gdzie jest czyste powietrze i ludzie z czystym sumieniem"
  • 2
    Paweł Kowal Rocznica niepodległej. Znowu coś "nie pykło"
  • 3
    Mariusz Nowik "Siwe mundury, a w butach dziury". Tacy żołnierze nieśli nam niepodległość
  • 4
    Tomasz Marcin Wrona Miłości, wolności, poszanowania człowieka. Jerzy Stuhr czyta Państwa życzenia dla Polski
  • 5
    Jacek Pawłowski Rzeczpospolita łaskawa. Kiedyś amnestie, teraz ich nie ma
  • 6
    Alicja Pacewicz Dzieci niedługo dorosną i będą rządzić Polską. Od nas zależy jak
  • 7
    Redakcja TVN24 "Niepodległość, wolność, przyszłość". Debata na stulecie odzyskania niepodległości
  • 8
    Natalia Lisowska Jak Piłsudski z więzienia wychodził. I jak pomógł mu w tym niemiecki hrabia
  • 9
    Jakub Majmurek Gdy sztuka flirtuje z władzą, budzą się demony
  • 10
    Sylwia Majcher Fasolka po bretońsku, z okopów na salony. Przepisy sprzed 100 lat w twojej kuchni
logotyp tvn24

Magazyn TVN24

Dzieci z Bednarskiej Szkoły Podstawowej

"Chcę żyć w kraju, gdzie jest czyste powietrze i ludzie z czystym sumieniem"

Zobacz

Tytuł: Dzieci zabrały głos w dyskusji o Polsce

Paweł Kowal

ZobaczRocznica niepodległej. Znowu coś "nie pykło"

Czytaj artykuł

Mariusz Nowik

Zobacz"Siwe mundury, a w butach dziury". Tacy żołnierze nieśli nam niepodległość

Czytaj artykuł

Tytuł: Józef Piłsudski wśród żołnierzy Legionów Polskich. Papieros towarzyszył Komendantowi na wielu frontowych fotografiach Źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe

Tomasz Marcin Wrona

ZobaczMiłości, wolności, poszanowania człowieka. Jerzy Stuhr czyta Państwa życzenia dla Polski

Czytaj artykuł

Tytuł: magazyn-otwarcie-WRONA-3.png

Jacek Pawłowski

ZobaczRzeczpospolita łaskawa. Kiedyś amnestie, teraz ich nie ma

Czytaj artykuł

Alicja Pacewicz

ZobaczDzieci niedługo dorosną i będą rządzić Polską. Od nas zależy jak

Czytaj artykuł

Tytuł: Kadr z wystawy w muzeum Polin

Redakcja TVN24

Zobacz"Niepodległość, wolność, przyszłość". Debata na stulecie odzyskania niepodległości

Czytaj artykuł

Tytuł: Stulecie odzyskania niepodległości. Debata TVN24 i ECS Źródło: tvn24

Natalia Lisowska

ZobaczJak Piłsudski z więzienia wychodził. I jak pomógł mu w tym niemiecki hrabia

Czytaj artykuł

Tytuł: Kessler był zafascynowany Piłsudskim Źródło: www.porta-polonia.de/NAC/Sygnatura: 22-1-1

Jakub Majmurek

ZobaczGdy sztuka flirtuje z władzą, budzą się demony

Czytaj artykuł

Tytuł: Wystawa z okazji 100-lecia Niepodległości w Muzeum Narodowym w Warszawie Źródło: Muzeum Narodowe

Podziel się

W warszawskim Muzeum Narodowym uwagę zwraca powieszona w głównym holu instalacja: dwa wielkoformatowe, ciągnące się od podłogi do sufitu zdjęcia z tzw. Marszu Niepodległości z 2016 roku. Na nich stołeczne ulice rozświetlane światłem rac, wśród nich młodzi, niebezpiecznie wyglądający mężczyźni i transparenty z symbolami skrajnie prawicowych ideologii. Nie dajcie się nabrać.

Praca Piotra Uklańskiego oburzyła byłego szefa MON Tomasza Siemoniaka. Polityk PO zarzucił Muzeum Narodowemu oraz prezydentowi RP, który objął wystawę patronatem, propagowanie skrajnej prawicy. Były minister nie jest pierwszą znaną osobą, która dała się nabrać. W listopadzie 2000 roku inną pracę artysty - "Nazistów" - zdemolował w Zachęcie szablą Daniel Olbrychski. Dla każdego, kto zna kontekst twórczości Uklańskiego i język współczesnej sztuki, jest oczywiste, że artysta nie propaguje polskiego faszyzmu, tylko - jak ma w zwyczaju - konfrontuje widza z uwodzącym, fascynującym, głęboko dwuznacznym obrazem i zmusza do zadania pytań o emocje, jakie ten w nas wywołuje.

Uklański zmusza nas do przemyślenia naszych narodowych symboli, tożsamości, sposobów przeżywania pamięci. Nie tylko on - sztuka nowoczesna od ponad stu lat wchodzi w nieraz bardzo trudny dialog z narodową wspólnotą. Widać to na wystawie pt. "Krzycząc: Polska!", do której dzieło Uklańskiego stanowi wstęp. Przedstawia ona kulturę wizualną międzywojnia. Okresu równie fascynującego politycznie, co kulturowo.

Krzycząc: Polska! Niepodległa 1918 / Wideo: Muzeum Narodowe w Warszawie

Gdy rodzi się nowe

Rok 1918 to przełom nie tylko w historii politycznej Europy, ale także w dziejach jej kultury. Wielka Wojna do lamusa odsyła charakterystyczne dla XIX wieku artystyczne formy ujmowania świata i doświadczenia. Przełomowe jest tu doświadczenie Wielkiej Wojny. Pierwsza wojna światowa była pierwszym konfliktem na taką skalę, toczonym przy pomocy przemysłowych środków masowego zniszczenia: gazów bojowych, lotnictwa, ciężkich karabinów maszynowych. Pierwszym, gdzie kluczowe znaczenie dla zwycięstwa miała mobilizacja potencjału przemysłowego walczących stron, gdzie każdy stawał się żołnierzem – na froncie lub w fabryce.

Zygmunt Rozwadowski - "Bitwa I Brygady Legionów" / Źródło: Krzysztof Wilczynski

Doświadczenie Wielkiej Wojny ma także wpływ na sztuki wizualne. Wojna jawi się artystom jako spełniona apokalipsa. Wymaga radykalnie nowego języka – literackiego i wizualnego – dla wyrażenia doświadczanego w wojennych okopach "szoku przyszłości". Szok ten nie mija wcale po zakończeniu działań wojennych. Koniec konfliktu zbrojnego przynosi rewolucyjną falę wzbierającą od Petersburga, przez Budapeszt, do Berlina. Tam, gdzie rewolucje nie docierają, codzienne życie rewolucjonizuje technika: pędzący automobil, kinematograf, aeroplan, aparat radiowy i inne wynalazki.

Sztuka nie chce pozostawać w tyle tych zmian. Różne nurty awangardy, rozwijające się na początku drugiej dekady poprzedniego stulecia, przybierają na sile i przyspieszają. Sztuka i architektura zrzucają historyczne kostiumy. Rzucają się w wir nowej, miejsko-przemysłowej cywilizacji. Z jednej strony zanurzeni w niej twórcy mówią o poczuciu rozpadu świata po Wielkiej Wojnie. Podstawowym językiem sztuki staje się deformacja, przesada, groteska, fragmentaryzacja perspektywy, przedmiotu, ludzkiego ciała. Z drugiej strony twórcy przez nowe artystyczne formy pragną projektować lepszy świat: bardziej racjonalny, demokratyczny i egalitarny.

Władysław Skoczylas - "Święty Boże (Wojna)" / Źródło: Krzysztof Wilczynski
Międzywojennej Polski nie omijają te zmiany. W sztuce stare walczy z nowym. Walkę te widać choćby w grafice "Święty Boże" Władysława Skoczylasa – obrazującej okropności Wielkiej Wojny. Z jednej strony mamy apokaliptyczne motywy, znane choćby z grafik Dürera. Nad światem przemierzanym przez jeźdźca śmierci z kosą w dłoni króluje patriarchalny Bóg Ojciec w trójdzielnej tiarze na głowie, jakby wyjętej z malarstwa włoskich mistrzów z XVI wieku. A jednocześnie wizualny język grafiki – jej gwałtowna ekspresja, deformacja przedstawienia, dosadny skrót, szyderczy humor – są już zupełnie z wieku XX.

"Szarża" Jerzego Hulewicza przedstawia atakującego kawalerzystę, ukazanego przy użyciu malarskich technik rozwijanych przez awangardę z początku wieku, głównie w kręgu włoskiego futuryzmu. Obraz jawi się jako bardzo nowoczesna, wizualnie uwodząca apoteoza siły, energii, szybkości, agresji. Ale także zupełnie niesympatycznego z dzisiejszej perspektywy militaryzmu sanacyjnych władz.

Ludowość i awangarda

Dialog starego z nowym dokonywał się w sztuce międzywojnia na płaszczyźnie ludowości. Zainteresowanie tym, co ludowe nie miało przy tym konserwatywnego charakteru. Ludowość nie miała chronić wspólnoty narodowej przed pędzącą nowoczesnością, wręcz przeciwnie - pomagać ją przeżywać i budować.

Władysław Skoczylas - "Janosika imię nigdy nie zaginie"

W sztuce ludowej – z jej witalnością i prostotą – twórcy szukali nowoczesnego języka wizualnego, który wolny od ciężaru kilku wieków historii sztuki akademickiej, pozwoli uchwycić współczesne doświadczenie. Grafiki Władysława Skoczylasa i Tytusa Czyżewskiego łączą więc motywy wzięte z góralszczyzny z poetyką jak najbardziej współczesnego ekspresjonizmu. Ich ludowość jest surowa, mroczna, naenergetyzowana jak pędzący samochód, sięga do pierwotnego doświadczenia, nie ma w sobie nic z uładzonego obrazka z pocztówki.

Zwrot sztuki ku ludowości miał także wymiar polityczny. Odrodzony w nowej, demokratycznej formie naród potrzebował odpowiadającej mu kultury: prawdziwie powszechnej, otwartej dla wszystkich, wolnej od ograniczeń anachronicznej i społecznie wykluczającej tradycji szlacheckiej.

Myśląc o Polsce międzywojennej warto pamiętać, że w przeciwieństwie do dzisiejszej nie stanowiła ona kulturowego i etnicznego monolitu. Międzywojnie to także bujny rozwój kultury w języku jidysz. Kultura mieszkających w Polsce Żydów również porzuca wtedy tradycyjne formy, szuka dla siebie nowych przestrzeni, form artystycznego wyrazu, korespondujących z doświadczeniem gwałtownych przemian technologicznych i społecznych. Wystawa w Muzeum Narodowym przypomina zabytki sztuki edytorskiej i grafiki tworzone przez polskich Żydów. Wyróżnia się wśród nich twórczość Henryka Berlewiego – malarza, grafika i typografa związanego z awangardową Grupą Blok. Berlewi łączy w swojej pracy motywy żydowskie z głównymi nurtami europejskich awangard. Przeciera szlaki abstrakcji w Polsce, a w swoim późniejszej twórczości wkracza na terytoria, jakie po wojnie eksplorować będzie pop-art.

Jacek Malczewski - "Portret brygadiera Józefa Piłsudskiego" / Źródło: Krzysztof Wilczynski

Przeklęta polityka

Dla awangardzistów z Bloku sztuka nowoczesna miała być narzędziem budowy nowych stosunków społecznych, bardziej sprawiedliwego i racjonalnego społeczeństwa. Awangardziści szukali sojuszników dla tego projektu w różnych politycznych obozach – często także w komunistycznym.

Wiktoria Goryńska - "Portret Józefa Piłsudskiego"
Związek władzy i sztuki nie zawsze kończył się dobrze. Władza, jaka by nie była, nigdy do końca nie rozumiała ambicji awangardy. Sztuka realizująca polityczne zamówienie skazywała się na ograniczenie zakresu twórczych poszukiwań i podporządkowanie zleceniom politycznego mecenasa.

To, jak makabryczne efekty może przynosić splot sztuki i polityki, pokazuje ostatnia sala wystawy, zapełniona wizerunkami Józefa Piłsudskiego. Piłsudscy mali i duzi. W malarstwie, grafice i rzeźbie. Bardziej klasyczni i całkiem awangardowi. Monumentalni i kameralni. Zgromadzenie takiej liczby wizerunków Marszałka na ciasnej przestrzeni tworzy przytłaczające i groteskowe jednocześnie wrażenie. Najbardziej posępne wydają się wizualizacje nigdy niezrealizowanych planów mauzoleum Komendanta. Przypominają monumentalną architekturę, właściwą brunatnym i czerwonym systemom totalitarnym ubiegłego stulecia.

Do czego demokracja potrzebuje sztuki?

Sala z Piłsudskimi raz jeszcze stawia problem, jaki sygnalizuje Uklański: współczesnych relacji sztuki i polityki. Przerażające i w dziwny sposób wizualnie fascynujące obrazy z Marszu Niepodległości zmuszają do zastanowienia się nad tym, jak to się stało, że w jedno z kluczowych państwowych świąt naszą przestrzeń publiczną organizują właśnie takie obrazy? Czyja to wina? Czy odpowiedzialność ponosi sztuka po 1989 roku, niezdolna zaoferować innych – budujących bardziej demokratyczną wspólnotę - obrazów i symboli? A może politycy, nieumiejący zaproponować ludziom prawdziwie republikańskiej, ponadpartyjnej narracji o wolnej Polsce? A może po prostu cała symbolika, jaką uruchamia co roku 11 listopada skrajna prawica, odpowiada głęboko zakorzenionym pragnieniom Polaków i Polek? Może droga od narodowej symboliki, z jaką mierzyli się artyści międzywojnia, do współczesnych marszów narodowców wcale nie jest taka daleka?

Jacek Mierzejewski "Polonia" / Źródło: Piotr Ligier

Sztuka po roku 1989 w dużej mierze odsunęła się od polityki, historii, narodowych tożsamości – zupełne inaczej niż sztuka pierwszej dekady międzywojnia. Sztukę krytyczną lat 90. interesowały raczej kwestie cielesności, seksualności, tożsamości płciowych, a nie historia i narodowa tożsamość. Sztuki wizualne nie były tu wyjątkiem: także kino i literatura odwróciły się ku prywatności.

To artyści sztuk wizualnych najszybciej ze wszystkich innych twórców sztuki przypomnieli sobie, że żyją w Polsce i powinni podejmować dialog z polskim tu i teraz i jego historią. Gdyby ktoś za 50 lat organizował wystawę o politycznych wymiarach sztuki III RP, miałby aż nadto materiału. W ciągu dwóch ostatnich dekad artyści i artystki dokonali szeregu interwencji w polską historię, pracując nad rzecz poszerzenia naszego zrozumienia tego, co znaczyć może polska pamięć, doświadczenie i tożsamość.

Muzeum Narodowe w Warszawie / Źródło: Bartosz Bajerski
Joanna Rajkowska w swojej instalacji "Pozdrowienia z Alej Jerozolimskich” (popularna palma na Rondzie de Gaulle’a) nie tylko stworzyła jedną z ikon Warszawy XXI wieku, ale także przypomina mieszkańcom stolicy o obecności Żydów w mieście. W latach 20. i 30. Warszawa była  z dzisiejszej perspektywy miastem dość "orientalnym" i  "egzotycznym".

Daniel Rycharski i inni artyści z nurtu chłopskiego upominają się o obecność ludności wiejskiej w polskiej świadomości. Karol Radziszewski namalował serię obrazów przedstawiających Augusta Agbola O’Browna - czarnoskórego żołnierza Powstania Warszawskiego.

"Perkun X" / Źródło: Zofia Stryjenska/Marek. H. Dytkowski
Dzieła są namalowane w stylu inspirowanych sztuką Afryki obrazów Picassa. Pokazują, że także narracja o kluczowym dla polskiej kultury wydarzeniu jest niekompletna, jeśli opowiadamy ją wyłącznie monokulturowej perspektywie. Uwikłania polskiej historii i wyobraźni zbiorowej w kolonialne fantazje (od czasów międzywojennej Ligii Morskiej i Kolonialnej do dziś) konsekwentnie bada w swojej pracy Janek Simon.

Nie inaczej niż w międzywojniu, także sztuka III RP szuka dialogu ze wspólnotą, włącza się w rozmowę o jej tożsamości. Przypomina te jej wątki, które nie mieszczą się w perspektywie tzw. Marszu Niepodległości: związane z mniejszościami, białymi plamami historii, kobietami, ludnością wiejską. Czy sztuka III RP była skuteczna w budowaniu demokratycznej sfery publicznej? Z pewnością nigdy nie tak, jakby tego chcieli artyści. Ale z pewnością na tyle, by w muzeach i innych instytucjach wytworzyć alternatywną przestrzeń wobec tej, jaką wszystkim chce narzucić nam ruch narodowy. Jak bardzo narodowcy nie krzyczeliby, że Polska to oni, Palma Rajkowskiej przypomina im, że nigdy nie była to prawda. A kilka nie tylko stołecznych muzeów to doskonałe miejsca, by przeczekać, aż narodowcy przejdą przez Warszawę.

  • Plakat MNW Krzycząc Polska Niepodległa 1918
    Plakat MNW Krzycząc Polska Niepodległa 1918
  • Muzeum Narodowe w Warszawie
    Muzeum Narodowe w Warszawie / Fot. Bartosz Bajerski
  • MNW
    MNW / Fot. Bartosz Bajerski
  •  MNW
    MNW / Fot. Bartosz Bajerski
  •  Inwalida wojenny
    Inwalida wojenny / Fot. Rafal Malczewski
  • "Perkun X"
    "Perkun X" / Fot. Zofia Stryjenska/Marek. H. Dytkowski
  • Ludomir Slendzinski - Piłsudski pod Wilnem
    Ludomir Slendzinski - Piłsudski pod Wilnem / Fot. Krzysztof Wilczynski
  •  Tadeusz Pruszkowski - Guliwer i Olbrzym
    Tadeusz Pruszkowski - Guliwer i Olbrzym / Fot. Krzysztof Wilczynski
  •  Zdzisław Jasiński - Alegoria zwycięstwa w 1920 roku
    Zdzisław Jasiński - Alegoria zwycięstwa w 1920 roku / Fot. Piotr Ligier
  •  Stefan Szmaj - Suche drzewa
    Stefan Szmaj - Suche drzewa / Fot. Piotr Ligier
  •  Jacek Mierzejewski "Polonia"
    Jacek Mierzejewski "Polonia" / Fot. Piotr Ligier
  •  Stanisław Masłowski - Wiosna 1905
    Stanisław Masłowski - Wiosna 1905 / Fot. Krzysztof Wilczynski
  • Stanislaw Lenz - Strajk 1910
    Stanislaw Lenz - Strajk 1910 / Fot. Piotr Ligier
  •  Marian Wawrzeniecki - Wisielcy
    Marian Wawrzeniecki - Wisielcy / Fot. Krzysztof Wilczynski
  •  Zdzislaw Jasinski - Burza
    Zdzislaw Jasinski - Burza / Fot. Piotr Ligier
  •  Zygmunt Waliszewski - Żołnierska karuzela
    Zygmunt Waliszewski - Żołnierska karuzela
  •  Władysław Skoczylas - "Janosika imię nigdy nie zaginie"
    Władysław Skoczylas - "Janosika imię nigdy nie zaginie"
  •  Władysław Skoczylas - "Święty Boże (Wojna)"
    Władysław Skoczylas - "Święty Boże (Wojna)" / Fot. Krzysztof Wilczynski
  •  Zygmunt Rozwadowski - "Bitwa I Brygady Legionów"
    Zygmunt Rozwadowski - "Bitwa I Brygady Legionów" / Fot. Krzysztof Wilczynski
  •  Adam Bunsch - Karabinowa kula
    Adam Bunsch - Karabinowa kula / Fot. Krzysztof Wilczynski
  •  Wiktoria Goryńska - "Portret Józefa Piłsudskiego"
    Wiktoria Goryńska - "Portret Józefa Piłsudskiego"
  •  Roman Kramsztyk - Legenda o koronie
    Roman Kramsztyk - Legenda o koronie / Fot. Krzysztof Wilczynski
  •  Tytus - Czyżewski Madonna
    Tytus - Czyżewski Madonna / Fot. Piotr Ligier
  •  Jacek Malczewski - "Portret brygadiera Józefa Piłsudskiego"
    Jacek Malczewski - "Portret brygadiera Józefa Piłsudskiego" / Fot. Krzysztof Wilczynski
  •  Józef Rapacki - Scena w pracowni malarskiej
    Józef Rapacki - Scena w pracowni malarskiej / Fot. Piotr Wilczyński
  •  Jacek Malczewski - Hamlet polski 1903
    Jacek Malczewski - Hamlet polski 1903 / Fot. Piotr Ligier
  •  Jan Rembowski - Powrót Tobiasza
    Jan Rembowski - Powrót Tobiasza / Fot. Krzysztof Wilczynski
  •  Zofia Stryjeńska - Ukazanie sie Apostołom 1918
    Zofia Stryjeńska - Ukazanie sie Apostołom 1918 / Fot. Tomasz Dąbrowa
  • Plakat MNW Krzycząc Polska Niepodległa 1918

    Plakat MNW Krzycząc Polska Niepodległa 1918

  • Muzeum Narodowe w Warszawie

    Muzeum Narodowe w Warszawie

  • MNW

    MNW

  •  MNW

    MNW

  •  Inwalida wojenny

    Inwalida wojenny

  • "Perkun X"

    "Perkun X"

  • Ludomir Slendzinski - Piłsudski pod Wilnem

    Ludomir Slendzinski - Piłsudski pod Wilnem

  •  Tadeusz Pruszkowski - Guliwer i Olbrzym

    Tadeusz Pruszkowski - Guliwer i Olbrzym

  •  Zdzisław Jasiński - Alegoria zwycięstwa w 1920 roku

    Zdzisław Jasiński - Alegoria zwycięstwa w 1920 roku

  •  Stefan Szmaj - Suche drzewa

    Stefan Szmaj - Suche drzewa

  •  Jacek Mierzejewski "Polonia"

    Jacek Mierzejewski "Polonia"

  •  Stanisław Masłowski - Wiosna 1905

    Stanisław Masłowski - Wiosna 1905

  • Stanislaw Lenz - Strajk 1910

    Stanislaw Lenz - Strajk 1910

  •  Marian Wawrzeniecki - Wisielcy

    Marian Wawrzeniecki - Wisielcy

  •  Zdzislaw Jasinski - Burza

    Zdzislaw Jasinski - Burza

  •  Zygmunt Waliszewski - Żołnierska karuzela

    Zygmunt Waliszewski - Żołnierska karuzela

  •  Władysław Skoczylas - "Janosika imię nigdy nie zaginie"

    Władysław Skoczylas - "Janosika imię nigdy nie zaginie"

  •  Władysław Skoczylas - "Święty Boże (Wojna)"

    Władysław Skoczylas - "Święty Boże (Wojna)"

  •  Zygmunt Rozwadowski - "Bitwa I Brygady Legionów"

    Zygmunt Rozwadowski - "Bitwa I Brygady Legionów"

  •  Adam Bunsch - Karabinowa kula

    Adam Bunsch - Karabinowa kula

  •  Wiktoria Goryńska - "Portret Józefa Piłsudskiego"

    Wiktoria Goryńska - "Portret Józefa Piłsudskiego"

  •  Roman Kramsztyk - Legenda o koronie

    Roman Kramsztyk - Legenda o koronie

  •  Tytus - Czyżewski Madonna

    Tytus - Czyżewski Madonna

  •  Jacek Malczewski - "Portret brygadiera Józefa Piłsudskiego"

    Jacek Malczewski - "Portret brygadiera Józefa Piłsudskiego"

  •  Józef Rapacki - Scena w pracowni malarskiej

    Józef Rapacki - Scena w pracowni malarskiej

  •  Jacek Malczewski - Hamlet polski 1903

    Jacek Malczewski - Hamlet polski 1903

  •  Jan Rembowski - Powrót Tobiasza

    Jan Rembowski - Powrót Tobiasza

  •  Zofia Stryjeńska - Ukazanie sie Apostołom 1918

    Zofia Stryjeńska - Ukazanie sie Apostołom 1918

Podziel się
-
Zwiń

Sylwia Majcher

ZobaczFasolka po bretońsku, z okopów na salony. Przepisy sprzed 100 lat w twojej kuchni

Czytaj artykuł

Tytuł: Gotować musi dziś umieć bez wyjątku każda kobieta, czyli jaki smak miała niepodległość Fasolka à la bretonne Źródło: Shutterstock

Redaktor prowadząca

Aleksandra Majda

 

Autorzy

Dzieci z Bednarskiej Szkoły Podstawowej, Estera Prugar, Mariusz Nowik, Jacek Pawłowski, Sylwia Majcher, Tomasz Marcin Wrona, Jakub Majmurek, Paweł Kowal, Natalia Lisowska

 

Redakcja

Aleksandra Majda, Mateusz Sosnowski, Andrzej Olejniczak, Piotr Jaźwiński

 

Okładka

Krystiana Konieczna

 

Fotoedycja

Mateusz Gołąb, Daria Ołdak, Karol Piątkowski, Michał Sadowski, Jacek Barczyński, Krystiana Konieczna

Zobacz wszystkie